×

چطور میتونم کمکت کنم؟

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟ ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟ ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟ ۰۸۳۳۸۳۹۶۸۱۰

1402/2/27 0

زمان مفید یادگیری؛ نیاز به حافظه، هوشیاری یا مهارت‌های تفکر انتقادی دارد و در ساعات مختلف روز در سطوح مختلف می باشد، به همین دلیل، ایجاد یک جدول زمانی مطالعه برای مطاله، تا حد زیادی به نوع برنامه درسی دانش آموز بستگی دارد.

بهترین زمان برای مطالعه چه وقتی از روز است؟

تعیین بهترین زمان برای مطالعه 

زمان مفید یادگیری؛ نیاز به حافظه، هوشیاری یا مهارت‌های تفکر انتقادی دارد و در ساعات مختلف روز در سطوح مختلف می باشد، به همین دلیل، ایجاد یک جدول زمانی مطالعه برای مطاله، تا حد زیادی به نوع برنامه درسی دانش آموز بستگی دارد. اگر ساعت مناسب یادگیری خود را نیافته اید، می توانید برای آزمایش، در ساعات مختلف دروس مختلفی را مطالعه کنید تا زمان مناسب‌ را بیابید. زمانی که بهترین زمان برای درس خواندن مشخص شد، خود را با این روال مطالعه سازگار کنید. سازگاری با برنامه مطالعه، به جسم و ذهن کمک می‌کند که هماهنگ با هم عمل کنند. 

آموزشگاه برتر کرمانشاه

تعیین زمانی که هوشیارتر هستید

کیفیت حافظه و هوشیاری در ساعت های مختلف روز برای افراد مختلف متفاوت است. این تفاوت به علل مختلف فیزیولوژیک و ژنتیکی و یا به دلیل ساعات خواب و بیداری و نوع برنامه هر دانش‌آموز می باشد، بنابراین با توجه به ساعات مدرسه و استراحت و سایر فعالیت های روزانه، بهترین ساعت هوشیاری را پیدا کنید و در این ساعات، درس هایی که مانند دروس تحلیلی یا حل مسئله که به تمرکز بیشتری نیاز دارند را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: اهمیت و نحوه‌ استراحت در طول مطالعه درسی

تعیین درس

ممکن است صبح ها حافظه دیداری بهتری داشته باشند، اما توانایی تفکر انتقادی شان بعد از ظهر به اوج خود برسد، بنابراین در برنامه‌ریزی و پیدا کردن بهترین ساعت برای درس خواندن؛ باید به نوع مطلبی که قرار است مطالعه کنید توجه نمایید.

عادت به بهترین ساعت مطالعه

این که آیا می توانید زمانی را انتخاب کنید و به طور مداوم به آن پایبند باشید بسیار مهم است، چون تداوم مطالعه روزانه باعث ایجاد عادت ذهنی می‌شود و کیفیت مطالعه را بهبود می‌بخشد. هر دانش آموز سبک یادگیری منحصر به فردی دارد، همچنین دانش‌آموزان مختلف در زمان های مختلف روز یادگیری بهتری دارند، اما اگر هر روز در یک ساعت معین مطالعه نمایید، به تدریج و به زودی؛ ذهن و بدن آماده پذیرش این چهارچوب به عنوان ساعات طلایی برای درس خواندن خواهد شد.

عوامل موثر در یادگیری

استراحت کافی

قبل از شروع و پس از پایان مطالعه خوب استراحت کنید تا مطالب بهتر در ذهن باقی بماند. خواب کافی می‌تواند میزان یادگیری شما را افزایش می دهد. مغز در هنگام خستگی نمی تواند مطالب را به خوبی تجزیه و تحلیل نماید. پس برای استراحت کردن هنگام و قبل از مطالعه برنامه ریزی کنید.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی مکانیک کنکور 1402

مطالعه با تمرکز بالا

هیچ وقت در زمان خستگی مطالعه نکنید، چون تمرکز کافی ندارید و هیچ مطلبی را فرا نخواهید گرفت. در مقابل زمانی که شاداب هستید، به مطالعه بپردازید. آموختن برخی مهارت‌های مطالعه مانند تندخوانی، علاوه بر افزایش سرعت مطالعه، تمرکز را نیز افزایش می‌دهد. زمانی که با سرعت بالا مطالعه می‌کنیم، فرصت زیادی برای حواس پرتی نداریم.

غذا خوردن صحیح

پس از وعده‌های غذایی، حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه استراحت کنید و سپس به مطالعه بپردازید، چون مطالعه با شکم مفید نخواهد بود و بعضی مواقع باعث خواب آلودگی می شود. سعی کنید به جای خوردن غذاهای چرب، شور یا قندهای مصنوعی، غذاهای سبک، سبزیجات، ماهی و سایر مواد مفید استفاده کنید.

دوری از مطالعه در زمان عصبانیت

زمانی مطالعه کنید که آرامش داشته باشید و با ذهنی به دور از دغدغه مشغول مطالعه شوید. قبل از مطالعه از عصبانیت، ناراحتی، خشم و هیجان‌ها دوری کنید تابتوانید بر روی دروس تمرکز داشته باشید. 

کنکور کرمانشاه

مطالعه در زمان مشخص

در طول روز یک ساعت مشخص را برای مطالعه تعیین کنید و در همان ساعت به مطالعه بپردازید؛ بدین صورت پس از گذشت مدت زمانی، در طی یک زمان مشخص ذهن نیازمند مطالعه خواهد بود. ساختن یک برنامه منظم و مناسب برای مطالعه به مرور باعث شکل‌گیری عادت مطالعه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی عمران کنکور 1402

مطالعه به میزان صحیح

هیچ وقت بیش از حد و یا کمتر از توان خود مطالعه نکنید. زمانی که در مدت زمان طولانی به مطالعه می‌پردازید، ذهن خسته می‌شود و توانایی فراگیری مطالب جدید را نخواهد داشت، در مقابل وقتی ذهن درگیر یادگیری یک مطلب است، آن را قطع نکنید، چون ذهن برای خواندن ادامه مطلب کنجکاو شده و به دنبال پیدا کردن پاسخ می باشد. 

رژیم غذایی

رژیم غذایی تاثیر زیادی بر روی خستگی و بی انرژی بودن شما در هنگام درس خواندن و در هنگام انجام کارهای روزانه دارد. پس به سراغ اصلاح رژیم غذایی بروید. یک رژیم غذایی مناسب شامل تمام مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدارت‌ها و پروتئین‌ها است پس این نکات را رعایت کنید.

نکته دیگر جایگزین کردن مواد مصنوعی و فراوری شده با خوراکی‌های طبیعی است. تا جایی که می‌توانید از شیرینی‌ها و مواد قندی غیر طبیعی دوری کنید و میوه‌ها و خشکبار برای تامین قند بدنتان استفاده کنید. 

نوشیدن آب

پیش پا افتاده ترین و ساده ترین راهکار برای جلوگیری از خستگی و کسالت آب نوشیدن است، پس مراقب میزان آب موجود در بدن خود باشید. زمانی که سطح آب بدن شما پایین تر از حد مورد نیاز باشد، شما احساس خستگی خواهید کرد. این خستگی شما را کلافه می کند و بی حوصلگی در درس خواندن اجازه مطالعه را به شما نخواهد داد. دلیل آن هم این است که بدن ما برای انتقال مواد معدنی و همچنین تمام فعالیت‌های شیمیایی درون خودش به آب نیاز دارد. 

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی شهرسازی کنکور 1402

یادگیری بیشتر در صبح

سعی کنید بیشتر مطالب را در طول روز و پس از خوردن یک صبحانه مقوی و کمی استراحت شروع کنید تا مطالعه بهتری داشته باشید و مطالب را زودتر فرابگیرید.

مطالعه در بعداز ظهر

ادغام اطلاعات جدید با آنچه که از قبل آموخته اند در بعد بعدازظهرها بهتر است. در این زمان، دانش آموزان قادر به ایجاد ارتباط و معنادار کردن اطلاعاتی هستند که آموخته اند.

برای بسیاری صبح ها و بعد از ظهرها بهترین زمان مطالعه است، چون اگر در زمان مطالعه سوالی پیش بیاید، می توانند با هم کلاسی ها ارتباط برقرار کنند و جواب سوالات خود بپرسند.

کلاس کنکور کرمانشاه

مطالعه در شب

برای برخی از دانش آموزان شب، بهترین زمان مطالعه است. مطالعه این زمان، به بهبود تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند، زیرا عواملی که باعث حواس پرتی می شوند کمتر هستند و آرامش و سکوت بیشتری در خانه برقرار است. 

برای مطالعه در شب از نور مناسب استفاده کنید تا به چشمانتان آسیب نرسد.

یک جدول زمانی مشخص بنویسید و طبق برنامه بر روی مطالعه متمرکز کنید.

به موسیقی گوش کنید، چون باعث افزایش سطح خلاقیت می شود.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته مهندسی برق کنکور 1402

مرور دروس در شب

دروسی که در طول روز مطالعه کردید، برای این که بیشتر در حافظه درازمدت شما باقی بماند، در طول شب مرور کنید. 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر